Hogyan lehet majdnem eljutni képzésre? (költői kérdés)

Vannak emberek (köztük én is), akik szeretik magukat folyamatosan fejleszteni és mindig valami újat, hasznosat, többet tudni.

A tanulásnak több módja van: autodidakta (könyv, internet, ön-fejlesztés), projekt kényszer (projektben kell valamit megvalósítani), belső képzés, külső képzés.

Az autodidakta mód minden esetben jelen van, hiszen egyetlen képzés sem lehet olyan mély és hosszú, hogy utána ne kelljen hozzá tanulni vagy gyakorolni. Azonban az, hogy ezt minek a terhére végzi az ember már nem mindegy. Nem mindegy, hogy munkaidő alatt vagy otthon szabadidőben (na jó alvás helyett) tanul az ember valami újat.

Projekt kényszer esetén a megvalósítás idejébe bele kell kalkulálni azt az extra ráfordítást ami az új tudás megszerzésére kell fordítani. Projekt vezetők igencsak alul szokták becsülni ezt az időt, amit az ő oldalukról nézve még meg is lehet érteni. Azonban egy új programnyelv, fejlesztőeszköz, technológia, komponens, API használatának megismerése igen sok, nem kalkulált időt el tud vinni, nem beszélve azokról a buktatókról amelyek csak menet közben derülnek ki. Rosszabb esetben még az is előfordulhat, hogy újabb megoldást kell keresni.

Ahhoz, hogy valahol belső képzés legyen az szükséges, hogy a cég elérjen egy bizonyos fokú érettséget, hogy belássa mennyire fontos a munkatársak folyamatos képzése, tudásuk szinten tartása, bizonyos tudásbeli szint megkövetelése.

Munkatársak szempontjából az egyik legkényelmesebb megoldás a külső képzés, mivel addig sem dolgozni. Vannak akiket elküldenek, vannak akik sokat küzdenek azért, hogy eljussanak egy-egy képzésre. Azokat akiket elküldenek sok esetben kínként élik meg, ezért nem is figyelnek oda, főleg, hogyha nincs utána számonkérés a tanultakból (pl. vizsga).

Azoknak akiknek “meg kell dolgozni” azért, hogy eljussanak egy-egy képzésre az alábbi leggyakrabban előforduló három problémát kell egyszerre megoldani.

image 

Azonban, ha már bármely két feltétel teljesül, akkor a harmadik problémára irányuló kérdéssel el lehet lehetetleníteni a képzés “támogatását”.

Ha van rá idő és van és rá igény, akkor “Nincs rá fedezett! Majd talán később!”
Ha van rá idő és lenne rá fedezett, akkor “De erre most nincs igazán szükség! Inkább valami azonnal hasznosíthatót!”
Ha van rá igény és lenne rá fedezett, akkor “Most nem fér bele a jelenlegi határidők mellett! Majd a projekt után!”

Természetesen ezekkel a “kifogásokkal” egymás után lehet élni korlátlan ideig pl.
* projekt előtt: most nincs rá fedezett
* projekt alatt: most nincs rá idő
* projekt után: most nincs rá igény

Azonban ez egy ördögi kör, hiszen a projekt hamarabb elkészülhetne, ha jobban értenénk hozzá, így viszont a projekt az “on-demand “learning” from the internet” módszertan miatt jelentős hátrányt (minőség, nyereség, idő) tud elszenvedni.

A szakképzési hozzájárulásból finanszírozott képzések lehetőséget adtak arra, hogy külön forrás nélkül lehessen képzéseket finanszírozni (megfelelő árbevétel felett). Azonban az elszámolások 15/2009. (VII. 24.) SZMM rendelete ami 2009. július 27.-től hatályos a teljes képzési költség elszámolhatóságát max. 60% vagy speciális képzések esetén 25%-ban maximalizálta. Ezáltal a képzések pénzügyi fedezetét jelentősen lecsökkentette, ami kevesebb képzés támogatásához vezet.

Így azok akik nem tudnak eljutni képzésekre de tanulni akarnak marad az autodidakta módszer.

Reklámok
Kategória: Szakmai élet | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s